Thema…wat? Themadag!

Thema…wat? Themadag!

Ooit afgevraagd hoe docenten nu leren om docent te zijn? Dit doen ze natuurlijk niet alleen uit boeken, maar ook in de praktijk. Maar… hoe koppel je dit aan elkaar? Voor beginnend docenten is daar iets voor bedacht: De themadagen!

Ongeveer zes keer per jaar komen alle docenten in opleiding die stagelopen op het AOC-Oost of bij de Groene Welle samen voor een zogenoemde ‘themadag’. Op deze dag wordt de theorie besproken en gekoppeld aan ervaringen. Hierbij komen natuurlijk ook problemen boven water. Wat doe je daar mee? Je vraagt het aan andere docenten die hier misschien al ervaring mee hebben!

Dinsdag 23 januari 2018 was er ook zo een themadag bij het Groene Welle in Zwolle. Hier werd een jaarlijks terugkomend thema behandeld: “De vijf rollen van de leraar”. Voor sommige al gesneden koek, voor anderen een compleet nieuw onderwerp.

Aan het begin van de dag stelt iedereen zijn leerdoelen op. Wat wil ik eigenlijk leren vandaag? Daarna verdeelt iedereen zich over de vijf rollen en kunnen er in dat groepje bepaalde vraagstukken aan de orde komen. Deze werden op een groot stuk papier geschreven. Vervolgens werd er geruild van groepje met het verzoek om adviezen op te schrijven. Voorbeeld van een vraag: ‘Wat zou jij als docent doen als je moeite hebt om aan de tijd te denken tijdens de les (ook wel timemanagement genoemd)?’ Advies: ‘Is het een idee om de studenten zelf de tijd bij te laten houden?’ Oplossing gevonden!

Voor de problemen met de meeste stemmen die nog niet behandeld waren, werden er opnieuw groepjes gevormd en werd er in deze groepen gediscussieerd over wat de persoon ermee kon doen.

Aan het einde van de dag bekeek iedereen zijn leerdoelen en vroeg zichzelf af: Heb ik ze behaald? Zo niet, dan kreeg je de kans om alsnog je stem te laten horen. Het bleef stil. Dus dat is een goed teken.

Door ervaringen en probleemstellingen van verschillende docenten van verschillende vestigingen te bundelen is er ontzettend veel leerwinst ontstaan. Deze leerwinst zal uiteindelijk weer te zien zijn in de lessen van de docent in opleiding.