Afgelopen week verzamelden onderwijsprofessionals van Aeres VMBO en Aeres MBO zich in het Abe Lenstra Stadion voor een bijzondere themabijeenkomst. 🌱 Het centrale thema? “Ken Jezelf, Wees Jezelf, Presenteer Jezelf.” Een onderwerp dat niet alleen relevant is voor de individuele groei van de docenten, maar ook voor de versterking van ons onderwijs. Aeres is als onderwijsinstelling uniek in het opleiden van docenten in de groene sector, welke samenkomt in het samenwerkingsverband: Groen Consortium.

De bijeenkomst startte met een boeiend ‘menu’ vol intrigerende vragen. Het voorgerecht bracht ons de vraag: ‘Wat was jouw eerste wow-ervaring in het onderwijs?’ Een prachtige en toegankelijke manier om inzichten te delen en van elkaars ervaringen te leren.

De workshop, geleid door @ECO coaching en docenten van Aeres VMBO en MBO, bood een unieke mix van mentale en fysieke balans. De turnhal, gevuld met rekstokken, matten, ringen, een brug, evenwichtsbalk en vloer, vormden het levendige toneel voor een geslaagde middag.

Een speciaal onderdeel van de workshop: Deelnemers werden in drietallen verdeeld: één leerling, één docent, één waarnemer. Doel: als docent iemand vanuit weerstand in beweging krijgen, met de waarnemer als adviseur.

De situatie tussen Gerke (docent mbo 1,2 Buitenpost) en Femke (docent Paraveterinair en dier Leeuwarden) illustreerde dit perfect. Gerke probeerde Femke een radslag te laten doen, maar waarnemer Ingrid merkte op dat essentiële elementen ontbraken. In de rolwisseling nam Ingrid de positie van docent in, benoemde het doel, vroeg naar vragen van de student, en demonstreerde de juiste uitvoering.

Het verschil? Duidelijkheid en verwachtingen. In het onderwijs is het cruciaal het doel te benoemen en de verwachtingen te communiceren. Met een kortere spanningsboog bij studenten is het essentieel hen te betrekken door te laten zien wat het doel is bij een taak.

Een waardevolle ervaring voor alle aanwezigen, waarin de focus lag op zelfontwikkeling, authenticiteit en effectieve presentatie. Bij Aeres blijven we niet alleen groeien in kennis, maar ook in onze kracht als onderwijzers.